CODE ROOD! Een stormachtige week voor het Weer Impact Team

Drielingstorm Dudley, Eunice en Franklin. We zullen deze stormen niet snel vergeten. Met name storm Eunice was erg zwaar en staat in de top 3 van zwaarste stormen in ruim vijftig jaar. Op vrijdag 18 februari kondigde KNMI dan ook code rood af voor zeer zware windstoten in de kustprovincies. Dat bleek meer dan terecht. Storm Eunice zorgde voor omgevallen vrachtwagens op de Rijkswegen, ProRail heeft het gehele treinverkeer moeten staken, er werden tientallen vluchten geannuleerd en er vielen veel bomen om. Helaas heeft storm Eunice ook gezorgd voor vijf dodelijke slachtoffers in Nederland. Het besluit om een weeralarm af te geven neemt KNMI niet alleen, daar komt het Weer Impact Team (WIT) aan te pas.

Een krachtig windveld bereikt Nederland op vrijdagmiddag

Storm Eunice was op maandagmiddag tijdens de wekelijkse KNMI-weerbriefing al zichtbaar op de weerkaarten. Een ‘sterker windveld’ dan storm Dudley zou Nederland naar verwachting op vrijdagmiddag gaan bereiken. Het DCC-IenW besluit om op woensdag een Extra KNMI-weerbriefing in te plannen, zodat met nieuwe modelverwachtingen van het KNMI de impact van de storm kan worden ingeschat. Er wordt een vervolgafspraak ingepland, een Weer Impact Team in potlood.

De volgende dag vindt om 13:00 uur het eerste WIT plaats. Het KNMI was namelijk voornemens om voor alle provincies behalve Limburg code oranje uit te geven voor zeer zware windstoten. Naast de standaard WIT-partners (KNMI, NCC, LOCC, ProRail, RWS LAC-wegverkeer, RWS LAC-scheepvaart, Directie Communicatie van IenW en DCC-IenW), sluit ook het Water Management Centrum Nederland (WMCN) aan vanwege mogelijk hoogwater.

De veiligheidsmeteoroloog van het KNMI licht eerst het weerbeeld toe: “Morgenmiddag komt storm Eunice aan land. De storm zal gepaard gaan met zeer zware windstoten tot 120 km/uur. De wind zal voornamelijk uit westelijke richting komen. De piek ligt naar verwachting rond 18:00 uur. Echter zijn de modellen nog steeds wat onzeker. ”

Alle WIT-partners geven aan maatregelen te nemen. ProRail overweegt zelfs om de treindienst gecontroleerd volledig stil te leggen. Door het omvallen van bomen kan er namelijk veel schade optreden aan het spoor, welke niet direct gerepareerd zou kunnen worden door de harde wind.

Afgifte code rood

Met de nieuwste modelverwachtingen heeft het DCC-IenW op vrijdagmorgen contact met het KNMI. Storm Eunice lijkt nog zwaarder te worden dan verwacht. Er zijn zelfs windstoten mogelijk tot 140 km/uur in de kustprovincies. Er vindt afstemming plaats met de WIT-partners en zij adviseren aan het KNMI om voor de kustprovincies code rood uit te geven. 

Impact IenW-terreinen

Storm Eunice heeft voor veel impact gezorgd op de IenW-beleidsterreinen. Schiphol heeft veel vluchten moeten annuleren. De operatie werd afgeschaald om het luchtverkeer dat er nog was veilig te kunnen begeleiden. ProRail slaagde erin de treindienst gecontroleerd stil te leggen. Vanaf 14:00 uur reden er geen treinen meer in Nederland. Op de Rijkswegen gebeurden diverse ongevallen door ongevallen vrachtwagens. Daarnaast vielen veel bomen om en de storm heeft zelfs voor dodelijke slachtoffers gezorgd. Eunice behoort tot de top 3 zwaarste stormen in Nederland sinds 1970.

Inzet Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS)

Het DCC-IenW timmert de laatste jaren hard aan de weg om het gebruik van LCMS te intensiveren. Dit systeem faciliteert de netcentrische werkwijze. In LCMS wordt een actueel situatiebeeld bijgehouden tijdens een calamiteit of crisis. Dit situatiebeeld kan met betrokken netwerkpartners worden gedeeld. Hierdoor kan er door partners tijdig en adequaat geanticipeerd worden op een snel ontwikkelende situatie. Wij zijn erg blij dat ons IenW-situatiebeeld tijdens storm Eunice positief ontvangen is door onze partners. Heb je vragen over het WIT-proces of over de inzet van LCMS? Neem gerust contact met ons op!